Dilluns, 23 d'octubre de 2017 20:33 h


entrevista
publicitat


David Gesalí||Bomber i historiador montmeloní

"El bombardeig a Granollers tenia una objectiu clar; l'aviació buscava la central Estabanell per carregar-se l'electricitat a Barcelona"

"La gent de Catalunya no era una legió de conills que anaven a l’escorxador, sinó gent que es defensava tant com va saber"
Dimarts, 12.3.2013. 06:15 h
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 7 vots )
carregant carregant







David Gesalí, bomber i historiador, presentarà el 19 de març a la vila on viu, Montmeló, el seu darrer llibre. La guerra aèria a Catalunya, escrit a quatre mans amb David Iñiguez, repassa el paper de l’aviació a la Guerra Civil, tot combinant documents d’ús intern de les unitats militars amb experiències i emocions de pilots que formaven part dels bàndols enfrontats. –per Cristina Fernández

–Queda encara alguna cosa al tinter sobre la Guerra Civil espanyola?
–En queden moltes, moltíssimes, perquè l’accés que tenim ara a la informació dels arxius és oberta, es poden anar contrastant més dades, i també coses que s’aniran desclassificant i que aniran apareixent, sobretot pel que fa a documents d’afers exteriors, de la Legió Cóndor. 

–Vostè s’ha centrat en la guerra aèria a Catalunya, per què és interessant aquest episodi?
–És interessant perquè, per exemple, quan fa uns anys fam fer un llibre que es deia Ebre 1938, hi havia gent que ens deia que quan es parlava de la Guerra es parlava de la guerra terrestre i que ara entenia episodis de bombardejos a trinxeres, a llocs que es resistien. És a dir, que la Guerra Civil és un conflicte en què el component aeri és importantíssim tant al front com a la rereguarda, perquè per primera vegada l’aviació té potència com per malmetre la rereguarda a quilòmetres i quilòmetres lluny. Si no estudiem això, ens perdem un paquet important de dades per poder fer una valoració conjunta, perquè l’aviació té un paper fonamental. La guerra aèria, entre d’altres coses, decanta la balança.

–És un tema que encara no s’havia tractat en profunditat?
–Sí que s’ha tractat, hi ha un treball força acurat del General Salas Larrazábal que ho ha estudiat durant tota la vida, però entenem que des del món acadèmic s’ha de tractar com un aspecte més de la Guerra. Som una societat que quan parlem de guerra i armes ens fa molt malestar, però ho hem d’estudiar com si estudiéssim les creuades o les guerres carlines. Des del punt de vista del món de la universitat havíem treballat molt el cost humà de la Guerra, però no tant les operacions militars, la història militar, que no vol dir militarista.

–Aquesta història militar és en la que més s’ha centrat a La guerra aèria a Catalunya?
–Sí, el meu company David Iñiguez i jo estem molt interessats en què aquests temes puguin arribar al públic, que la gent ho pugui assimilar, despertar l’interès, per això també hem treballat en temes d’exposicions i museus, camps d’aviació; perquè la gent ho pugui visitar i fer-s’ho seu.

–Què amaga, per exemple, el bombardeig de Barcelona?
–Des del punt de vista de la historiografia sempre hem estat començant la història pel final, amb les víctimes, que són el resultat clar del bombardeig, llavors a partir de les víctimes –que està clar que s’ha d’investigar i reconèixer-les– hem de preguntar-nos el perquè de les coses i quan investiguem, veiem que els bombardeigs no sempre obeeixen a una mateixa raó, i a vegades la voluntat final no és matar gent (que no vol dir que no n’hi hagi) sinó aconseguir un rèdit polític, desestabilitzar el front... cada bombardeig s’ha de tractar per separat, i un cop estiguin tots tractats ens podem fer una idea conjunta. No és el mateix un bombardeig a Barcelona l’any 37 que un al 39.

–En quins documents s’ha basat per escriure el llibre?
–Hem conegut molts pilots, mecànics, gent que va treballar a les forces aèries de la República i també del bàndol de Franco i italians, i tenim diversos punts de vista, documents personals i visions subjectives, que són molt interessants. També tenim els documents oficials d’ús intern militar tant alemanys i italians com republicans, que ens permeten conèixer el funcionament mecànic de les unitats, perquè s’ha d’entendre com funcionen i les limitacions que tenien, per exemple, amb la defensa de la ciutat de Barcelona, hi ha gent que diu que la República no va fer res, potser és que veritablement en aquella època no es podia fer res, però la republicana i la que no era republicana.

–Tota aquesta investigació canviarà la imatge per al gran públic de la guerra aèria?
–La nostra idea és que sí que ho canvia, perquè estem parlant, per exemple, del fet que la Batalla de l’Ebre serveix, des del punt de vista de l’aviació, per defensar València, i no Catalunya, com pensem sempre. Quan s’inicia el pas de l’Ebre, l’aviació republicana encara està defensat València durant 6 dies més. Clar, això vol dir alguna cosa, nosaltres ho expliquem i aportem dades que si no és a través de l’aviació no les podem conèixer, a partir d’aquí segur que hi haurà altres historiadors que diran altres coses. A més, hem volgut fer el llibre amb un llenguatge molt més directe i entenedor, conjugant memòries i documents oficials, per tal que hi hagi molt més contacte amb el lector.

–Ha tractat els bombardejos de Granollers al llibre?
–Expliquem l’origen del bombardeig, que tot i que és un treball que hem desenvolupat nosaltres, li agraïm a l’amic i historiador Joan Garriga de Granollers que ens passés una documentació que ens va acabar d’aclarir el tema, sobretot per aclarir d’on surt aquest bombardeig.

–El Vallès Oriental va patir bombardejos a sis municipis, converteix això a la comarca en una zona especialment tocada pels bombardejos?
–Al Vallès hi ha dues etapes, com passa pràcticament a tota Catalunya, una que és abans de l’arribada de les tropes nacionals, i el moment de la batalla final. Els bombardejos que es produeixen abans són estratègics, com el primer de Mollet que eren avions que anaven perduts i deixaven anar les bombes allà on els anava bé, és un bombardeig de nit; el de Granollers sabem que anaven a buscar la central elèctrica Estabanell per carregar-se el subministrament elèctric per la ciutat de Barcelona. Trobem a la comarca diferents tipus de bombardeigs que operen en base a un resultat. Els que trobem al 39 ja són típics del front, avancen les tropes de Franco i els avions franquistes destrossen tot el que està 20 quilòmetres per davant de les tropes terrestres. Així, el dia que entren a Barcelona s’està bombardejant tot el Vallès.

–Quina idea voldríeu que quedés als lectors després de llegir La guerra aèria?
–Sobretot que la gent de Catalunya no era una legió de conills que anaven a l’escorxador, sinó gent que es defensava tant com va saber, tant militars com civils. La gent es va organitzar molt per desactivar l’amenaça de l’aviació i els vaixells feixistes. Hi havia voluntat de residència i de defensa.

–Veurem algun nou llibre fruit de tota aquesta investigació?
–Tant de bo, en tenim un planejat sobre el bombardeig de Barcelona. Hi ha moltes coses a explicar i dependrà de l’acollida que tingui. Em faria molta il·lusió, també, fer un llibre sobre les indústries de guerra a Catalunya, que crec que ens pot sorprendre, penso que valdria la pena explicar que el tema associatiu de l’època anarquista funcionava, per exemple.

–D’on li ve la passió per l’aviació?
–No ho sé, la veritat no tinc cap familiar que s’hi hagi dedicat. La història era un tema present a casa, i quan tenia 9 o 10 anys ja em comprava llibres d’avions.



lectures 3041 lectures comentaris Afegeix comentari



comentaris

No hi ha cap comentari



comentaris El comentari s'ha enviat correctament.
publicitat




Opinió


Llegir +











Llegir +


les mes


publicitat




publicitat


publicitat





vallesfera


rss facebook twitter
Avís legal | Crèdits | Publicitat | Contactar | Enllaça'ns | Qui som | Mòbil | iPhone

Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat d'AraVallès


Una empresa del grup
Som

Diari digital associat a
acpg
Amb el suport de
logo

logo

logo
© AraVallès, 2017
some rights reserved