Dijous, 19 d'octubre de 2017 07:29 h


carta
Per escriure una carta a l'AraVallès, utilitza el formulari de cartes
publicitat


Toni Altaió||Grup de Territori de l'ADENC-EdC

B-500 (túnel de la Conreria): una crossa més per a un model obsolet

Dissabte, 7.11.2009. 05:00 h
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 4 vots )
carregant carregant







La competitivitat d’un territori depèn en gran mesura del nombre de persones que hi poden accedir de manera ràpida i segura. Durant molt anys s'ha pensat que el cotxe acomplia amb aquests objectius i per això s'han planificat nombroses infraestructures viàries a la regió metropolitana. Ara bé, resulta evident -aquí i arreu- que el cotxe només ofereix rapidesa sempre i quan els altres cotxes no decideixin circular també en aquell moment. Per tant, l'eficiència del cotxe punxa precisament en el moment que la majoria de persones necessiten desplaçar-se: a les hores punta. Resulta evident, doncs, que la competitivitat dels territoris metropolitans, densitat de població i quantitat de desplaçaments molt elevades, passa necessàriament pels transports col·lectius, els únics capaços d'assegurar rapidesa i seguretat en els desplaçaments massius i quotidians.

De fet, a Barcelona ciutat ja fa temps que es van adonar que per reduir la congestió viària no podien seguir ampliant l’espai que la ciutat destinava al cotxe (amb obertura de vials, construcció d’escalèxtrics, etc.), sinó que havien d'apostar per altres mitjans de transport. Així, Barcelona no fa més que reduir l’espai destinat als cotxes amb nous projectes com el de la Diagonal, l'avinguda de Roma, el passeig de Sant Joan, o fins i tot l'enderrocament de l'escalèxtric del Guinardó, o com la posada en marxa de la zona verda o del Bicing. Però mentre Barcelona sembla abandonar els paradigmes d'un model demostrat obsolet, la recepta que el Govern de Catalunya aplica a la resta del territori metropolità està totalment ancorada en el passat.

Un dels diferents exemples que il·lustren aquesta afirmació és el desdoblament de la carretera B-500 entre Mollet i Badalona, via que TABASA transformarà en autovia, construint l'anomenat túnel de la Conreria. Malgrat que el Pla Territorial Metropolità afirmi que es tracta d'una via de mallat per millorar la connexió entre el Vallès i el Barcelonès nord, resulta prou evident que la nova autovia és un accés radial a la ciutat de Barcelona, paral·lel als accessos de la C-58, la C-17 i la C-33, però amb la diferència que aquest quart accés vallesà (cinquè considerant el túnel de Vallvidrera) esquiva el congestionat nus de la Trinitat en hora punta.

Per tant, aquesta nova autovia pretén solucionar un problema de congestió en hora punta amb les receptes d’un model obsolet: amb més autovies. I mostra del fet que el Govern coneix que és un model obsolet és la imposició d’un peatge per assegurar que el nou túnel no es congestioni. Però malgrat s’aconsegueixi mantenir el túnel sempre fluid, com serà l’enllaç amb el trànsit de les autopistes congestionades on abocarà la futura autovia (B-20 i C-32)? Un túnel fluid millorarà substancialment l'accés en cotxe a Barcelona i Badalona, ciutats ja congestionades en l'actualitat? I més important encara: atès que els recursos són finits, podem permetre'ns el luxe d'invertir en crosses per a un model obsolet? No hauria de ser imperatiu destinar els recursos (econòmics i naturals) en crear el nou model basat en el transport col·lectiu, aquell que ofereix rapidesa i seguretat amb caràcter universal i, sobretot, en hora punta? Des de l'ADENC, creiem que aquest és el veritable debat que ha mancat, més que no pas el sovint populista debat sobre els peatges i el pretès dret a circular gratuïtament arreu.

De fet, la postura que defensem des de l'ADENC es recolza en el marc legal vigent, marc que el propi Govern de Catalunya sembla ignorar. Atès que la Llei 9/2003 de la mobilitat estableix la prioritat dels mitjans de transport amb menor cost social i ambiental, resulta fàcil interpretar que la construcció de l'autovia B-500 actua en sentit contrari, més quan aquesta actuació s'acompanya del seu futur perllongament amb una autovia fins a Caldes de Montbui, i enllaçant amb una altra autovia que es vol construir entre Santa Coloma de Gramenet i la Roca del Vallès (desdoblament
BV-5001, l'anomenada autovia del marge esquerre del Besòs).

Addicionalment, des de l'ADENC també considerem que l'obertura d'aquesta nova autovia per territoris encara poc ocupats, com la Vall de Cabanyes a Sant Fost de Campsentelles, no només no respon a les necessitats de mobilitat metropolitanes, sinó que millora l'accessibilitat en territoris que haurien de preservar-se de la urbanització. Ben conegut és que les vies de comunicació són el principal factor d'inducció de la urbanització a llarg termini, però aquest perill és sovint obviat pel Govern, com s'observa clarament en el Pla Territorial Metropolità.

No és aquest el moment d’explicar les propostes alternatives que, des de fa anys, l'ADENC realitza , però sí que cal recordar publicacions com ”El Vallès que volem”, on hem exposat el model territorial (tant de mobilitat, com d'espais naturals i ciutats) que proposem per a aquests territoris.

Evidentment, la llei de la mobilitat -com tota llei- està subjecte a interpretació. Però a vegades sembla que l'evidència es reveli per sí mateixa. Fins potser hi haurà qui s'atrevirà a afirmar que el principal beneficiari de la futura autovia serà el transport col·lectiu, tot creant-se la possibilitat de circulacions d'autobusos per un túnel descongestionat. Ironies a part, sembla més que difícil crear una xarxa eficient a través d'un autobús que connectarà amb un dels territoris metropolitans més mancats de cobertura territorial del transport col·lectiu: el Vallès Oriental. Amb un Vallès desproveït de xarxa interna de transport col·lectiu, un autobús discorrent veloç per un túnel fluid poc benefici pot aportar. Però ja sabem, seguint l'experiència del Quart Cinturó, que en sentirem a dir de tots els colors perquè, segons diuen els qui no han sabut preveure la crisi ni saben com sortir-ne, allò que impulsa l'economia són les grans infraestructures.


lectures 4333 lectures comentaris Afegeix comentari



comentaris

No hi ha cap comentari



comentaris El comentari s'ha enviat correctament.
publicitat




Opinió


Llegir +











Llegir +


les mes
« Por tu apellido "Torrecilla"deduzco que eres catalana ...» La Catxaruda presenta la 1a mostra del ventre d’ossos
« La propietaria hace unas butifarras con sus propias ...» La Catxaruda presenta la 1a mostra del ventre d’ossos
« España te boicotea por tu boicot a la Guardia Civil ...» La Catxaruda presenta la 1a mostra del ventre d’ossos



publicitat




publicitat


publicitat





vallesfera


rss facebook twitter
Avís legal | Crèdits | Publicitat | Contactar | Enllaça'ns | Qui som | Mòbil | iPhone

Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat d'AraVallès


Una empresa del grup
Som

Diari digital associat a
acpg
Amb el suport de
logo

logo

logo
© AraVallès, 2017
some rights reserved